Inkommensurabilität

Inkommensurabilität ist eine Relation der fehlenden direkten Vergleichbarkeit zwischen zwei oder mehr Systemen aus Aussagen ober Überzeugungen wie:

lokale Inkommensurabilität: einzelne (wissenschaftliche) Theorien oder

globale Inkommensurabilität: ganze Weltbilder.

Inkommensurabilität: Im Zusammenhang mit der Kontexttheorie wird in der Literatur ein Bündel von Thesen diskutiert, die eine Reihe “familienähnlicher” Sachverhalte zum Inhalt haben, für die die Bezeichnung Inkommensurabilität gebräuchlich ist. Grundlage dieser Thesen ist das im vorigen Abschnitt diskutierte Problem der Bedeutungsveränderungen zusammen mit der Ablehnung der Konzeption einer theorieneutralen Beobachtungssprache.

Paul Feyerabend
Paul Feyerabend

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"But examples like these, impressive as they occasionally are, are not so extreme but that the changes and the contrasts can be explained and described using the equipment of a single language. Whorf, wanting to demonstrate that Hopi incorporates a metaphysics so alien to ours that Hopi and English cannot, as he puts it, ‘be calibrated’, uses English to convey the contents of sample Hopi sentences.1 Kuhn is brilliant at saying what things were like before the revolution using—what else?—our post‐revolutionary idiom.2 Quine gives us a feel for the ‘pre‐individuative phase in the evolution of our conceptual scheme’,3 while Bergson tells us where we can go to get a view of a mountain undistorted by one or another provincial perspective."

Siehe auch:

 “To tell us that Galileo had 'incommensurable' notion and then go on to describe them at length is totally incoherent.”

„Uns zu erzählen, dass Galileo 'inkommensurable' Ausdrücke hatte, und dann fortzufahren, diese ausführlich zu beschreiben, ist komplett inkohärent.“

– H.PutnamReason, Truth and History Cambridge University Press (1981)
https://de.wikipedia.org/wiki/Inkommensurabilit%C3%A4t_(Wissenschaftstheorie)#cite_note-8

1. Einleitung

Stand: 2021

Kommentare: 1
  • #1

    Philoclopedia (Samstag, 15 Mai 2021 02:38)

    What if all the theoretical entities postulated by one generation (molecules, genes, etc., as well as electrons) invariably 'don't exist' from the standpoint of later science? This is, of course, a form of the old sceptical 'argument from error'- how do you know you aren't in error now ... One reason this is a serious worry is that eventually the following meta-induction becomes overwhelmingly compelling: just as no term used in the science of more than fifty (or whatever) years ago referred, so it will turn out that no term used now (except maybe observation terms, if there are such) refers. It must obviously be a desideratum for the theory of reference that this meta-induction be blocked.
    - Hilary Putnam (1978) Meaning and the Moral Sciences, S. 4.


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